Medier og applikationer til at bygge dit google-CV

Dit Google CV er de 10 første søgeresultater på dit navn. Disse søgeresultater vises alt efter, hvad googles algoritmer vurderer. Her får du tips til, hvordan du kan få mere kontrol over, hvad der vises, når andre søger på dit navn.

Alle googler alle; når de søger job, når de kalder til jobsamtale, når de vil vide, hvem de skal arbejde sammen med.

En arbejdsgiver kan fyre dig på grund af illoyalitet, du kan få afslag på et job på grund af dit “Google-CV” eller du bliver afvist, før du kan komme i betragtning. Omvendt kan en bevidst håndtering af dine data give dig den synlighed, du har brug for til at komme i kontakt med kommende kolleger og opgaver og job, der lige er dig.

Du kan ikke altid kan fjerne dine private data, til gengæld kan du gøre meget for at fortynde dem.Et par uheldige billeder eller kommentarer får mindre betydning, når de er omgivet af mange profiler, der viser din professionelle side. 

Opbygning af dit digitale brand handler om:

  • Når andre søger på dit navn, så er der blandt de første 30 søgeresultater indhold, der understøtter dig og dit professionelle brand og du kontrollerer mindst 5 af de første 10 henvisninger.
  • Når de klikker ind på de enkelte sider og profiler, så understøttes dit brand
  • Du tager magt over dine egne data og forstår, hvad de fortæller om dig

Teknikken er at du skal fodre søgemaskinerne med professionelle profiler og indhold. Jo mere professionelt indhold, du har, des mindre vil en privat opdatering synes.

Profiler til at fodre søgemaskiner og bygge dit digitale brand.

Dit google-CV er for mange det første indtryk, de får af dig. Det opdateres hele tiden af googles algoritmer ud fra, hvad de finder. Du kan hjælpe søgerobotterne og gøre profiler klar til dem. Vel og mærke profiler, hvor du styrer indholdet.

De fungerer på følgende måde:

  • Du får en profil, der kan bruges til et specifikt formål.
  • Du giver din nye profil det navn i web-adressen, som du vil være kendt under.
  • Din nye profil indekseres af google.

Metoden består i at oprette en række professionelle og præsentable profiler med dit navn. Med en lille indsats fra din side, vil disse profiler ligge blandt de øverste på Googles søgeresultatlister, når andre søger på dit navn.

Her er eksempler på tjenester, der både presser “google-juice” og samtidig fortæller om dig og dine interesser.

NB!

  • Disse services ændrer løbende design, funktioner og forretningsmodel. Brug dem til de informationer, du gerne vil dele med hele verden.
  • Sign op med et medie, du allerede har – men undlad at bruge din private facebook-konto.

Visitkort online

http://about.me

Meget benyttet i kreative brancher. Opsæt din side, tilpas design og vigtigst er, at du publicerer din profil-side på en web-adresse, der indeholder dit navn.

Online indflydelse – brand score

http://klout.com

Klout opsummerer alle dine forbindelser og kontakter på tværs af sociale medier og beregner en score for hvor mange mennesker, du når ud til og hvor aktivt de reagerer på dine opdateringer.  Du får en score mellem 1 og 100.

En klout-score er baseret på din digitale indflydelse, som igen er beregnet ud fra, hvor mange mennesker, der følger dig og dine interaktioner. Scoren beregnes med data hentet fra dine social media profiler. Klout-score bruges mest af bureauer og start-ups, særligt til at rekruttere til content marketing og social media marketing job.

Profilen er hurtigt oprettet – og skal blot publiceres på en web-adresse, hvor du husker at indsætte dit navn.

Fortæl om dine interesser

http://paper.li

Vær redaktør for og udgiv en digital avis, alene eller sammen med andre. Find og vælg artikler fra blogs og andre medier. En lærerig metode til at vise andre dine faglige interesser. (og et interessant værktøj til sprogundervisningen? paper.li kan også udgives på italiensk, fransk, spansk m.fl.).